In Nederland is er bij kabelinternet nog steeds geen mogelijkheid zelf de aanbieder te kiezen. Open toegang via die infra wordt op alle manieren gedwarsboomd, terwijl het voor koperdraad en glasvezel al lang mogelijk is. Open kabel kan leiden tot meer keuze voor de consument, hieronder volgt een bijzonder voorbeeld.
In Duitsland wordt donderdag een nieuwe internetprovider actief. Het is een zeer bekende naam, ook in Nederland. Supermarktketen Lidl breidt het communicatie aanbod uit. Het is al jaren een van de meest succesvolle MVNO’s in het land. Naast mobiel stapt de supermarkt nu ook in vast internet. Daarvoor gaat het niet in zee met Deutsche Telekom, maar met Vodafone.
Dat betekent dat men toegang tot kabelinternet gaat verkopen. Zoiets is in Nederland technisch mogelijk, maar de wordt nog steeds onmogelijk gemaakt. Router-vrijheid is hier pas sinds vorige maand verplicht, in Duitsland lopen ze daar al ruim een jaar voor.
Er is een link tussen vrije modemkeuze en toegang tot de kabel voor andere aanbieders. Het aanbod van Lidl maakt dat duidelijk. Het meegeleverde modem/router is niet het model van Vodafone de eigen klanten levert.
Volgens het persbericht kunnen 23 miljoen huishoudens in Duitsland van het aanbod gebruik maken. Niet overal is de geadverteerde 1000Mbit/s leverbaar, maar wel de 50Mbit/s. Andere snelheden zijn ook verkrijgbaar.
Voor Nederlanders is het idee zelf de provider voor de kabel te kunnen kiezen waarschijnlijk vreemd. Dat daarvoor de discountsupermarkt wordt gekozen komt ook niet direct logisch over. Maar reken maar dat ze daar in Duitsland anders over denken. Daar zijn ze immers al jaren gewend aan 4G via de supermarkt, de stap naar vast internet is dan zo groot niet meer.